دارم میرم

داستان مهاجرت من

دارم میرم

داستان مهاجرت من

ویزای گوناگونی

از ویکی مهاجرسرا

پرش به: ناوبری, جستجو

ویزای گوناگونی (Diversity Visa) یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا است. از سال ۱۹۹۰ و به دستور کنگره آمریکا، هر سال وزارت امور خارجه آمریکا مطابق بخش 203‎(c)‎ از قانون مهاجرت و ملیت (Immigration and Nationality Act) آمریکا، به صورت قرعه‌کشی (موسوم به لاتاری) تعدادی افراد را برای دریافت این نوع ویزا انتخاب می‌کند که نهایتا منجر به دریافت کارت اقامت دایم آمریکا (معروف به گرین کارت) می‌شود.

برنده اصلی در صورت برخورداری از شرایط لازم موفق به کسب ویزای DV-1 می‌شود. همسر وی و فرزندان مجردی که در روز ثبت نام اینترنتی زیر ۲۱ سال دارند نیز در صورت برخورداری از شرایط لازم موفق به کسب ویزای DV-2 می‌شوند. 

ثبت‌نام ، انتخاب و اعلام نتایج

نحوه ثبت‌نام

ثبت نام در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی تنها به صورت اینترنتی و تنها از طریق سایت dvlottery.state.gov انجام می‌شود. برای ثبت‌نام هیچ هزینه‌ای نباید پرداخت کرد و به جز اطلاعات فردی و خانوادگی و یک یا چند قطعه عکس دیجیتال در فرمت و اندازه مناسب، چیز دیگری در زمان ثبت‌نام مورد نیاز نیست. شرایط عکس قرعه کشی ویزای گوناگونی باید هنگام ارسال عکس رعایت شود. معمولاً ثبت نام در ماه‌های اکتبر و نوامبر انجام می‌شود. قبل از ثبت نام شرایط مورد نیاز برای شرکت در قرعه کشی ویزای گوناگونی را مرور کنید.

انتخاب متقاضیان

برندگان قرعه کشی به صورتی تصادفی توسط کامپیوتر و از بین تمامی متقاضیان تایید صلاحیت شده انتخاب خواهند شد. شانس انتخاب یک درخواست الکترونیکی واجد شرایط که مستقیماً توسط خود متقاضی ارسال شده است توسط کامپیوتر مرکز کنسولگری کنتاکی، درست به اندازه یک درخواست دیگر که توسط یک واسطه در ازای دریافت پول برای یک متقاضی دیگر تکمیل شده و بصورت الکترونیکی ارسال شده است، خواهد بود. تمامی درخواست هایی که طی مهلت نام نویسی در قرعه کشی دریافت می گردند، دارای شانس انتخاب تصادفی برابر در منطقه خود می باشند. با این حال، دریافت بیش از یک درخواست به نام یک شخص، صرف نظر از این موضوع که چه کسی درخواست ها را فرستاده است، منجر به حذف نام آن شخص از قرعه کشی خواهد شد. برندگان قرعه کشی تصادفی برای دریافت روادید گوناگون (قرعه کشی کارت سبز) به منظور مهاجرت به ایالات متحده باید واجد تمامی شرایط و ویژگی های لازم مطابق با قوانین ایالات متحده آمریکا باشند.

اعلام نتایج

تا دوره ۲۰۱۱ نتایج در فاصله ماه مه و ژوئیه از طریق پست به اطلاع برندگان می‌رسید. از دوره ۲۰۱۰ امکان پی‌گیری درخواست از طریق اینترنت نیز به وجود آمد؛ برای این منظور کاربر باید شماره تایید ثبت نام را در سایت dvlottery.state.gov چک کند. لازم به ذکر است از دوره ۲۰۱۲ هیچ نامه قبولی برای برندگان پست نمی شود و نتایج از اول ماه مه فقط و فقط از طریق اینترنت برای کلیه شرکت کنندگان در دسترس خواهد بود. سفارت خانه ها و کنسولگری های ایالات متحده قادر نخواهند بود تا لیستی از انتخاب شدگان را به شما ارایه کنند.

اجتناب از کلاهبرداری در مورد ویزا

نوشتار اصلی را بخوانید: اجتناب از کلاهبرداری در مورد ویزا

وزارت امور خارجه آمریکا به متقاضیان ویزا اکیداً توصیه میکند که برای ثبت نام از کمک "مشاوران ویزا" یا اشخاص دیگری که پیشنهاد ثبت نام میدهند استفاده نشود. برخی از سایت‌ها و موسسات برای ثبت‌نام افراد در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی هزینه‌ای را دریافت می‌کنند و ادعا می‌کنند که می‌توانند شانس برنده‌شدن متقاضی را افزایش دهند. اینگونه سایت‌ها و موسسات غیرقانونی هستند و به هیچ عنوان نمی‌توانند شانس برنده شدن را افزایش دهند.

کشورهای مجاز

از آن‌جا که هدف از صدور ویزای گوناگونی حفظ گوناگونی نژادی در بین مهاجران آمریکا است، این ویزا برای ساکنان کشورهایی که به طور معمول از روش‌های دیگر مهاجران زیادی به آمریکا می‌فرستند صادر نمی‌شود. به همین خاطر هر ساله در بولتن ویزا فهرست کشورهایی که مجاز به شرکت در قرعه‌کشی هستند مشخص می‌گردد. به عنوان نمونه، اهالی کشور روسیه تا سال ۲۰۰۴ مجاز به شرکت در این قرعه‌کشی بودند اما در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ این اجازه از آنان سلب شد. در قرعه‌کشی ویزای سال ۲۰۱۰ اهالی این کشور مجدداً جواز شرکت در قرعه‌کشی را کسب کردند.

کشورهای غیرمجاز کشورهایی هستند که در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰۰۰۰ مهاجر از طریق ویزاهای خانوادگی و کاری به آمریکا فرستاده باشند. از جملهٔ کشورهایی که در بیشتر دوره‌ها غیرمجاز بوده‌اند می‌توان به چین، انگلستان و هند اشاره کرد.

شانس برنده شدن

اگر چه برندگان قرعه‌کشی به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند اما توزیع جغرافیایی خاصی در این قرعه‌کشی لحاظ می‌شود. هیچ کشوری مجاز نیست بیش از ۷ درصد از برنده‌ها را به خود اختصاص بدهد. به علاوه، سهمیه برندگان در مناطقی تقسیم می‌شود (آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، اقیانوسیه، آمریکای مرکزی و جنوبی و حوزه کارائیب) و سهم هر منطقه بر حسب تعداد مهاجرانی که در ۵ سال گذشته از آن منطقه به آمریکا رفته‌اند مشخص می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۸۰٪ سهمیه به آفریقا و اروپا تخصیص می‌یابد. بر اساس داده‌های موجود دربارهٔ تعداد شرکت‌کنندگان و برندگان سال ۲۰۰۸، شانس برنده شدن در اروپا بیشترین مقدار بوده است (۲٫۱۵ درصد) و در آسیا کمترین بوده است (۰٫۵۸ درصد). در کل، از بین بالغ بر شش میلیون شرکت‌کننده در سال ۲۰۰۸، ۹۶۶۹۰ برنده اعلام شده بود (شانس کلی ۱٫۵۱ درصد).


برای اطلاعات بیشتر در مورد آمار برندگان به مقاله آمار برندگان ویزای گوناگونی مراجعه کنید.

اخذ ویزا پس از برنده شدن

نوشتار اصلی را بخوانید: اخذ ویزای گوناگونی

ویزا برای برنده اصلی و همه اعضای خانواده برنده شامل همسر و فرزندان مجردی که در روز ثبت نام اینترنتی زیر 21 سال دارند صادر می شود. به همه برندگان قرعه‌کشی الزاماً ویزا داده نمی‌شود و برخی از برندگان ممکن است موفق به اخذ ویزا برای خود یا بستگانشان نشوند. برندگان قرعه‌کشی باید مراحلی را برای اخذ ویزا طی کنند. روند بررسی درخواست ها و صدور روادید برای برندگان قرعه کشی و اعضای واجد شرایط خانواده آنها باید تا نیمه شب 30 سپتامبر دو سال بعد از سال ثبت نام پایان پذیرد. تحت هیچ شرایطی پس از این تاریخ درخواست ها مورد بررسی قرار نگرفته و روادید گوناگون (قرعه کشی کارت سبز) صادر نخواهد شد و همچنین اعضای خانواده متقاضی اصلی نیز پس از این تاریخ نخواهند توانست برای پیوستن به متقاضی انتخاب شده در ایالات متحده، روادید گوناگون (قرعه کشی کارت سبز) را دریافت کنند.  

منبع: مهاجرسرا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد